Skip to main content
Close Menu

Natuur en Milieu, St.

Begunstigden: Algemeen publiek, Milieu, Natuurgebieden

Erkend

Ingangsdatum: 01-07-2016
Categorie (Klik voor meer informatie): D
Beoordeeld door het CBF sinds: 01-01-2004

Wat houdt de erkenning in?

Dit betekent dat de fondsenwervende organisatie voldoet aan de door de sector opgestelde normen, die door toezichthouder CBF zijn getoetst.

De organisatie is getoetst op missie/maatschappelijke waarde, middelen, activiteiten & organisatie, doelrealisatie, governance, verantwoording en omgang met belanghebbenden.

Het CBF heeft geen oordeel over de doelstelling van een organisatie en gaat niet ter plekke zelf controleren of de projecten worden uitgevoerd maar vereist verantwoording daarvan en transparantie door de instelling.

Actief in

Informatie

Doelstellingen

Natuur & Milieu zet zich met hart en ziel in voor een duurzame en gezonde wereld. Samen met mensen, bedrijven en overheden willen wij het verschil maken met schone energie, slimme mobiliteit en gezond voedsel.

Behaalde resultaten  
Hier staat wat de belangrijkste (niet-financiŽle) resultaten zijn. Deze gegevens zijn niet in detail door het CBF gecontroleerd.

Ter illustratie een aantal recente successen: met de actie Zon Zoekt Dak werden in 2012 maar liefst 2200 Nederlandse daken van zonnepanelen voorzien. Binnen het project Cleaner Car Contracts hebben we een Europa-brede coalitie van circa veertig grote leasemaatschappijen en autoverhuurbedrijven gerealiseerd, die succesvol pleit voor strengere Europese normen voor zuinige auto?s en die ambitieuze inkoopafspraken maakt voor zuinige auto?s. Kan zo?n product ook duurzamer? Ja! zegt Natuur & Milieu. Ja! zeggen nu ook producenten. Begin november 2012 presenteerden we de uitkomsten van onze rookworstenvergelijking. Vlees of vega? Hij moet wel lekker zijn. Twee omvangrijke projecten konden in 2012 van start gaan, dankzij de steun van de Nationale Postcode Loterij. Eťn project betreft de verduurzaming van de snelweg A15; samen met Milieudefensie gaan we ervoor zorgen dat 40.000 mensen elektrisch gaan rijden. Het tweede project, Nederland proeft, is gericht op de consument. Hen laten we kennismaken met aantrekkelijke alternatieven voor vlees. In de eerste helft van 2013 hebben we samen met supermarktketen Jumbo 2 miljoen vleesvervangers uitgedeeld.

Activiteiten  
De Activiteiten geven aan wat de organisatie doet om de doelstelling te bereiken. Deze gegevens zijn niet in detail door het CBF gecontroleerd.

Wij zijn ervan overtuigd dat we met al onze krachten moeten blijven werken aan onze doelen, want er is een perspectief: een samenleving op basis van duurzame energie ? zon en wind ? in plaats van fossiele brandstoffen. Zonder twijfel bevinden we ons in de overgang van het fossiele tijdperk naar het zonnige tijdperk. Om deze overgang te bespoedigen, zetten wij fact based en gefocust onze projecten en campagnes in. Onze partners zijn daarbij overheid/politiek, bedrijfsleven en consumenten. We zoeken in al onze activiteiten samenwerking met allen die ons perspectief van een duurzame samenleving delen en willen handelen. Samen, inspirerend en oplossingsgericht zijn dan ook de trefwoorden van onze organisatie.