Impact Challenge 2019: ‘Impact as a jouney, not a destination’

1 april 2019
Impact Challenge 2019: ‘Impact as a jouney, not a destination’

Op vrijdag 29 maart vond de tweede editie van het Impact Event plaats waar zo’n 150 directeuren en impactmanagers van goededoelenorganisaties aanwezig waren. Tijdens het event werden de meest opvallende resultaten en leerervaringen rondom impact onder ruim 500 Erkende Goede Doelen (Sectorreflectie CBF 2018) afgewisseld met boeiende sprekers, discussies en inspirerende praktijkvoorbeelden. Onder leiding van presentator Farid Tabarki werden nieuwe inzichten gedeeld in het leren over impact en uitdagingen besproken waar de sector voor staat. Na een pitch van de vijf finalisten van de Impact Award werd voor het eerst dit jaar de Impact Award uitgereikt. Ook werd de Impactwijzer gelanceerd.

Ondertekening Impact Principles
Het Impact Event startte met het delen van de Impact Principles, een set van principes voor impactgericht werken. David van Gennep, directeur Stichting AAP, lichtte het belang toe van de Principles en gaf aan vooral te kijken naar de toekomst en de duurzaamheid van oplossingen. Door echt naar de oorzaken van problemen te kijken en vanuit impact je strategie op te bouwen ga je als organisatie andere keuzes maken. Gerjoke Wilmink van Alzheimer Nederland ondertekende ter plekke de Impact Principles en nodigde het Nationaal Fonds Kinderhulp uit dit ook te doen.   

Update Sectorreflectie
Uit de Sectorreflectie 2018 bleek dat het goed monitoren en evalueren nog steeds als een grote uitdaging wordt ervaren door organisaties. Andere ontwikkelpunten zijn het (wetenschappelijk) onderbouwen van aannames en het effectief communiceren over impact. Breed werd ondersteund dat impact gestuurd werken een verandering vraagt in het denken van de hele organisatie. Belangrijke voorwaarden om de verandering binnen organisaties te weeg te brengen zijn: commitment van het management, werkwijze als onderdeel van de strategie en opname in projectplannen.

Impact as Journey, not Destination
De keynote werd verzorgd door Tom Davis (Global Sector Lead for Sustainable Health at World Vision International). Davis ziet impactgericht werken als een continue proces, waarin je vooral leert van wat je in ‘je reis’ tegenkomt, in plaats van je teveel te richten op het eindstation:
“It is not enough to say does a program work?  But we have to think what has the lowest possible cost per outcome.”

Lancering Impactwijzer
Om organisaties te ondersteunen in impactgericht werken hebben Goede Doelen Nederland, Partos en Toezichthouder CBF een online Impactwijzer ontwikkeld. Emma Verheijke, hoofd van Sinzer, lanceerde de Impactwijzer en gaf uitleg hoe organisaties deze praktische handleiding kunnen inzetten om impact beter te begrijpen en hierop te kunnen sturen. Ze gaf aan dat dit een groeiproces betreft. De focus ligt daarbij minder op ‘proving impact’ zoals in traditionele M&E, maar meer op ‘improving impact’. Het gaat om het continu leren en verbeteren op basis van best practices. De Impactwijzer is relevant voor zowel kleine als grote organisaties die aan de slag gaan met impact.

Het Liliane Fonds wint Impact Award
Dit jaar werd voor het eerst de Impact Award uitgereikt voor de meest inspirerende leerervaring op het gebied van impactgericht werken. De genomineerden: het Liliane Fonds, het Longfonds, de Max Foundation, het NSGK en Simavi deelden de lessen die zij hebben geleerd. Samen met de vakjury koos het publiek ter plekke de winnaar van de Impact Award 2019.
De winnaar is het ‘Breaking down Barriers’ project van het Liliane Fonds. Zij hebben de grootste ontwikkeling laten zien in hun project en deze kennis en ervaring ook het beste gedeeld. Het Liliane Fonds ontvangt een bijzondere Impactprijs op maat: ondersteuning van een kennisteam van ABN AMRO om met een eigen strategisch vraagstuk op het gebied van impact aan de slag te gaan. De jury gaf tot slot nog tips mee: leg volgend jaar de focus op het sturen van impact en ga van impact meten naar impact managen. Betrek daar je stakeholders ook bij.

Afsluiting
Rachel Levi van het Huis van Verbeelding maakte live een beeldverslag van het event, waarin zij de belangrijkste inzichten vertaalde naar een visueel verslag. Dichter en woordkunstenaar Derek Otte gaf een krachtige terugblik op het Impact Event. “U durft te denken hoe u op een andere manier kunt werken aan impact. Impact als reis. Alle inzet en inspanning telt. In je eentje ben je een steentje. Samen bouw je een huis.”

Initiatief
De Impact Challenge is een gezamenlijk initiatief van de Nierstichting, Stichting AAP, Plan International Nederland. Amref Flying Doctors, de Natuur en Milieufederaties, Simavi, The Hunger Project, Humanitas, Longfonds, Vogelbescherming Nederland, Heifer, HandicapNL, Stichting Homeplan, de Hartstichting, de brancheorganisaties Goede Doelen Nederland en Partos, de kennispartners Impact Centre Erasmus en PwC, en Toezichthouder CBF. ABN AMRO is partner van de Impact Challenge. De Impact Challenge wordt ondersteund door de Nederlandse Postcode Loterij. De Impact Challenge Award wordt mede mogelijk gemaakt door de consultants van Avance Impact, MDF, Sinzer, Shape Your World. 

 

Beeld: Jostijn Ligtvoet 

Wij zijn geaccrediteerd door de Raad voor Accreditatie onder registratienummer C-130 & lid van het International Committee on Fundraising Organizations.