In de Spotlights: Plastic Soup Foundation

13 augustus 2019
Oceaan met vissen vol plastic

Plastic vervuilt onze planeet in rap tempo. Het zit inmiddels al in het water, in de grond en zelfs in de lucht. Dit enorme plasticprobleem is veroorzaakt door de mens en het is ook aan de mens om het op te lossen. Plastic Soup Foundation wil het probleem bij de bron aanpakken. Dit doet zij door middel van campagnes, educatie en (social) media. Haar missie luidt: ‘No plastic waste in our water and our body!’

Bestrijding vanuit de bron
De Plastic Soup Foundation heeft, sinds haar oprichting in februari 2011, het bestrijden van de plasticsoep tot haar ultieme doel gemaakt. Dit begint bij de bron. Vaak zijn die bronnen dichtbij en in het huis. Denk hierbij aan microplastics in cosmeticaproducten, zoals shampoo en scrubs maar ook aan het verlies van synthetische kledingvezels door wassen. Deze vezels zijn zo klein, dat ze gemakkelijk in het water en vervolgens de voedselketen terecht kunnen komen. De bron zijn we kortom zelf. Dus kunnen we er ook vrij makkelijk iets aan doen.

Campagnes
De Plastic Soup Foundation heeft diverse campagnes gevoerd om plastic pollution onder de aandacht te brengen, zoals ‘Beat the Microbead’ en ‘Die ballon gaat niet op’. Met de app ‘My Little Plastic Footprint’ kunnen gebruikers zichzelf uitdagen om hun eigen plastic footprint te verkleinen. Dit kan bijvoorbeeld door rietjes te weigeren bij je drankjes en een herbruikbare tas te gebruiken voor je boodschappen. Met de app kun je bijhouden hoe, met kleine veranderingen in het dagelijks leven, je plastic footprint op de planeet steeds kleiner wordt.

Resultaten
De organisatie heeft in 2018 wereldwijd 300 miljoen mensen bereikt. Mensen in India, Amerika, Engeland en nog een aantal landen weten meer over de foundation dan Nederlanders. “Dat vind ik vreemd”, zegt Maria Westerbos, Founder & Director van Plastic Soup Foundation. “De Plastic Soup Foundation is toch een van de meest succesvolle NGO’s in de wereld als het gaat om het stoppen van plastic vervuiling aan de bron, maar dat dringt nauwelijks door in ons eigen land.”

Erkend Goed Doel
Plastic Soup Foundation streefde er al jaren naar de Erkenning te behalen en kreeg deze in juli 2019 van het CBF.

“Elk goed doel dat zichzelf serieus neemt, wil het CBF-keurmerk dragen en daarom voldoen aan de strengste voorwaarden. Er worden hoge eisen gesteld aan de Erkenning en daar hebben we terecht veel voor moeten doen. We zijn trots op het resultaat”, vertelt Maria Westerbos.

Wij zijn geaccrediteerd door de Raad voor Accreditatie onder registratienummer C-130 & lid van het International Committee on Fundraising Organizations.