In de Spotlights: Stichting Max Havelaar

29 april 2020
In de Spotlights: Stichting Max Havelaar

Stichting Max Havelaar werd in het jaar 1988 opgericht met als missie: samen maken we de wereld eerlijk, met gelijke kansen voor iedereen. Sindsdien helpt Stichting Max Havelaar kleine producenten in ontwikkelingslanden om een betere plek te krijgen in de handelsketen.

Dit werd toentertijd gedaan naar aanleiding van een dringende oproep van verschillende koffieboeren in Mexico.
Het besluit voor een naam was snel gemaakt. De stichting werd namelijk vernoemd naar de hoofdpersoon in het beroemde boek, waarin Max Havelaar opkomt voor de lokale bevolking. Eind 1988 werd voor het eerst een pak koffie met het Max Havelaar-keurmerk voor Fairtrade aangeboden. Dit werd een groot succes. Vijf jaar later kwamen er naast koffie ook andere Fairtradeproducten.

Nu, zo’n 33 jaar later, zetten 30 landen zich in om het draagvlak voor Fairtrade te vergroten, om eerlijke handel vanzelfsprekend te maken. Op dit moment zijn er ruim anderhalf miljoen boeren en arbeiders onderdeel van het Fairtradesysteem en zijn er 35.000 soorten Fairtradeproducten wereldwijd te koop.

De chocolademuur
Vorig jaar november opende Stichting Max Havelaar voor vier dagen een eigen chocoladepop-upstore op station Utrecht Centraal onder het motto ‘break the system’. Met de pop-upstore wilde Max Havelaar aandacht vragen voor uitbuiting, extreme armoede en kinderarbeid in de cacao-industrie.

De bezoekers van de pop-upstore mochten een stukje chocolade afbreken van de chocolademuur en dit vervolgens opeten. Door het afbreken van de muur werd symbolisch de oneerlijke handel ‘gebroken’.

Het doel van de pop-upstore was de consumenten op te roepen om voor Fairtradechocolade te kiezen. Bovendien was de pop-upstore ook bedoeld als een oproep aan het bedrijfsleven om over te stappen naar Fairtradecacao.

Erkend Goed Doel
Aan Stichting Max Havelaar kan gerust gegeven worden. Sinds 1 april 2012 is de stichting namelijk in het bezit van de Erkenning.

De Erkenning (toen nog CBF-Keur) is destijds aangevraagd, omdat Stichting Max Havelaar aan hun donoren wil laten zien dat ze voldoen aan de strenge criteria op het gebied van fondsenwerving en besteding.

Heel lang getwijfeld over het aanvragen van de Erkenning heeft de stichting niet. Tara Scally, woordvoerster van Stichting Max Havelaar gaf het volgende aan: “We vinden transparantie en onafhankelijke controle belangrijk. We hadden al de ANBI-status dus dit was een logische vervolgstap.”

Het traject van de aanvraag werd volgens Tara Scully als prettig ervaren. “De oorspronkelijke aanvraag was nog heel old school: een dik pak met hardcopy-documenten. Inmiddels is er wel een slag gemaakt naar online en, belangrijker, meer nadruk op verbetering en learning dan alleen compliance. Heel herkenbaar voor ons,” licht Tara Scally toe.

Wij zijn geaccrediteerd door de Raad voor Accreditatie onder registratienummer C-130 & lid van het International Committee on Fundraising Organizations.