In de Spotlights: MIND

Ruim 40 procent van de Nederlanders heeft ooit psychische klachten gehad. Stichting MIND zet zicht in voor het ondersteunen van mensen met psychische klachten en het voorkomen van psychische problemen door informatie te bieden, onderzoek te doen en projecten uit te voeren.

Zijn er bijzondere momenten die jullie hebben meegemaakt als organisatie of hebben jullie een leuk nieuwtje? Zou je hier iets over willen vertellen?
We hebben sinds een paar jaar een warm en nauw contact met Hare Majesteit koningin Máxima. Tijdens een werkbezoek sprak de koningin met een aantal jongeren van de MIND Young Academy en de MIND Young Studio. Zij lieten haar zien hoe zij hun eigen ervaringen met psychische problemen inzetten om andere jongeren te helpen. Ze nam deel aan een gesprek met jongeren die lesgeven op scholen over psychische problemen en deed mee aan een YouTube-video van de MIND Young Studio. In de coronacrisis bracht Hare Majesteit een digitaal bezoek aan onze virtuele huiskamer waarin dagelijks experts en ervaringsdeskundigen hun verhalen en ervaringen in een livestream deelden. Ze was ook digitaal aanwezig bij onze Week van de Prestatiedruk waarin ze praatte met studenten. Daarbij gaf zij het (digitale) startschot voor de MIND Blue Monday Run om aandacht te vragen voor het onderwerp depressie. We zijn als MIND ontzettend vereerd met de aandacht van Hare Majesteit. De koningin toont zich heel begripvol en leeft mee met iedereen die psychische klachten ervaart. 

In maart dit jaar lanceerde Snapchat in samenwerking met MIND  een nieuwe functie. De functie biedt ondersteuning aan Snapchatters die in de app zoeken naar onderwerpen gerelateerd aan psychische problemen. In verschillende video''s besteedt MIND aandacht aan onderwerpen die momenteel relevant zijn voor jongeren. Door in de app te zoeken naar onderwerpen als ‘piekeren’, ‘stress’, ‘anorexia’ of ‘depri’, komen Snapchatters uit bij verschillende video’s van MIND. Iedere video begint met een jong persoon die de psychische problemen beschrijft, gevolgd door tips om deze signalen bij jezelf of dierbaren te herkennen. De video’s verwijzen kijkers door naar de website van MIND, waar ze terechtkunnen voor hulp en meer informatie als zij psychische problemen ervaren. Door als MIND op social media voorlichting en hulp te bieden waar jongeren elkaar ontmoeten, hopen we (zelf)stigma en schaamte te doorbreken.

Waarom hebben jullie de Erkenning aangevraagd? Dachten jullie lang na over het aanvragen?
Als organisatie mogen we ons al meer dan 20 jaar een Erkend Goed Doel noemen en daar zijn we erg trots op. Het geeft erkenning aan hoe (transparant) wij werken maar draagt ook zeker bij aan een betrouwbare uitstraling naar onze donateurs en de mensen die overwegen donateur te worden. Onze donateurs kunnen er op vertrouwen dat hun donatie ook daadwerkelijk bijdraagt aan onze missie aangezien het CBF daar toezicht op houdt. Het behoud van de Erkenning is ons daarom veel waard. 

Op welke manieren dragen jullie uit Erkend te zijn? En waarom hebben jullie ervoor gekozen het op deze manier te doen?
Het logo van de CBF-Erkenning is duidelijk zichtbaar op onze website maar ook in onze nieuwsbrieven en het jaarverslag. Via deze kanalen delen we veel over onze activiteiten en projecten en dan vinden we het belangrijk om duidelijk te laten zien dat elke donatie op een transparante manier besteed wordt en daadwerkelijk impact heeft.

Hoe is het traject van de Erkenningsaanvraag verlopen?
In de aanvraag (of hertoetsing) wordt het hemd van je lijf gevraagd, maar dat vinden we volkomen terecht. Alleen op deze manier kun je een goede indruk krijgen of een organisatie financieel gezond is en oprecht voor hun missie als stichting staat/gaat.