In de Spotlights: Méér Muziek in de Klas

Méér Muziek in de Klas wil structureel muziekonderwijs voor alle 1,4 miljoen basisschoolkinderen in Nederland mogelijk maken. Muziek is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Het legt een structurele basis voor empathie, sociale binding, kwaliteit van leven, creativiteit, luisteren naar elkaar en openstaan voor verschillen: onmisbare menselijke waarden in onze maatschappij. Deze week staat Méér Muziek in de Klas bij ons in de Spotlights.

Zijn er bijzondere momenten die jullie hebben meegemaakt als organisatie of hebben jullie een leuk nieuwtje? Zou je hier iets over willen vertellen?
Méér Muziek in de Klas is maatschappelijk partner van het Eurovisie Songfestival en greep dit unieke evenement in Rotterdam aan om iets blijvends te geven aan de kinderen in de stad. Een duurzaam element waar kinderen nog vele jaren na het festival plezier van hebben, veel van kunnen leren én dat bijdraagt aan onze doelstelling: muziekonderwijs voor álle kinderen, dus ook in achterstandswijken.

Op 20 mei heeft koningin Máxima, erevoorzitter van de stichting Méér Muziek in de Klas, in de speeltuin van de Rotterdamse wijk Crooswijk een digitaal muziekspeeltoestel onthuld.

De MuziekSpeeltuin is geplaatst in een kansarme wijk, dichtbij scholen die gecertificeerd zijn door het Jeugdeducatiefonds. Op deze manier geven we kinderen die van huis uit minder met muziek in aanraking komen, de mogelijkheid om het plezier van muziek maken toch te kunnen ontdekken.

Met de MuziekSpeeltuin biedt Méér Muziek in de Klas iets blijvends aan de kinderen in Rotterdam. De ambitie van Méér Muziek in de Klas is om in meer achterstandswijken in Nederland MuziekSpeeltuinen te bouwen. De speelplek, een in uitvoering vrij eenvoudig te realiseren concept, wordt waar mogelijk eerst gecreëerd bij gecertificeerde scholen van het Jeugdeducatiefonds, een van de partners van de stichting. Andere partijen die bijgedragen hebben aan de speeltuin zijn onder andere: Jantje Beton, VandenEnde Foundation, Rotterdam, Yalp en de Gemeente Rotterdam.

Waarom hebben jullie de Erkenning aangevraagd? Dachten jullie lang na over het aanvragen?
De Erkenning betekent een enorme professionaliseringsslag voor onze organisatie. Al vijf jaar werken wij hard aan het realiseren van structureel muziekonderwijs op alle basisscholen in Nederland en het Caribisch gebied. We zijn blij dat we nu kunnen uitdragen dat we het vertrouwen hebben van de landelijke toezichthouder Erkende Goede Doelen en dat onze organisatie officieel Erkend wordt als een doel dat bijdraagt aan het creëren van een betere samenleving. Dit is ook heel belangrijk voor de toekomstige en huidige financiers van onze stichting. Zij kunnen er nu op vertrouwen dat hun donatie ook echt bijdraagt aan onze missie.

Op welke manieren dragen jullie uit Erkend te zijn? En waarom hebben jullie ervoor gekozen het op deze manier te doen?
Met trots dragen we uit dat wij Erkend zijn door het CBF. Het logo is natuurlijk te zien op onze website en ook in onze communicatie naar partners en relaties wordt aandacht besteed aan het feit dat we een betrouwbaar goed doel zijn.

Hoe is het traject van de Erkenningsaanvraag verlopen?
Dit traject heeft een aantal zaken onder een vergrootglas gezet en daarmee geholpen om verbeteringen binnen de organisatie door te voeren. Het traject was lang en arbeidsintensief maar uiteindelijk met een positief resultaat.