Nieuws

In de spotlights: Instituut voor Natuurbeschermingseducatie (IVN)

IVN verbindt mens en natuur. Zij laten jong en oud beleven hoe leuk, gezond én belangrijk natuur is. Deze maand staan zij bij ons in de spotlights. 

Hoe is jullie stichting tot stand gekomen?
Onze oprichters Jaap van Dijk en Jan Nijkamp kwamen in 1960 tot de constatering dat natuurbescherming meer vraagt dan het inrichten van natuurgebieden. Natuur moet in de harten van alle mensen komen! Dat was de start van een grote vrijwilligersbeweging die enige tijd later werd ondersteund door een beroepsorganisatie. Inmiddels is IVN een toonaangevende en eigentijdse maatschappelijke organisatie met als missie om mensen weer dagelijks in contact te brengen met natuur en biodiversiteit.

“We streven naar een wereld waar contact tussen mens en natuur weer vanzelfsprekend is. IVN is ervan overtuigd dat als mensen daadwerkelijk door de natuur geraakt worden, ze er beter voor willen zorgen, dat ze gezonder en gelukkig worden en zich duurzamer gaan gedragen.”

Wat is het mooiste aan jullie werk?
Het allermooiste is om met een grote groep betrokken burgers en partners daadwerkelijk te werken aan de vergroening van de eigen leefomgeving. Dat doen we met natuuractiviteiten, cursussen, projecten en campagnes

Welke bijzondere momenten hebben jullie meegemaakt als organisatie?
Het afgelopen jaar wonnen we een zilveren Effie Award voor ons Tiny Forest programma. Het was voor ons bijzonder om als natuurorganisatie een echte marketingprijs te winnen, en dat zonder hulp van een bureau. We waren ook erg trots op de toekenning van de Prins Bernhard Cultuurfondsprijs in 2021, uitgereikt door Koningin Máxima. Vorige jaar werd ons programma Werklandschappen van de Toekomst gehonoreerd door het Nationaal Groeifonds, een startpunt voor de groene revolutie op de bedrijventerreinen.

Waarom hebben jullie de Erkenning aangevraagd?
Een andere organisatie wees ons op het belang van de Erkenning. Door de Erkenning aan te vragen kunnen wij nu laten zien dat we aan strenge eisen voldoen.

Op welke manieren dragen jullie uit Erkend te zijn? En waarom hebben jullie ervoor gekozen het op deze manier te doen?
Met het CBF-Erkend Goed Doel-logo op onze website laten wij zien dat wij Erkend zijn. Daarnaast vermelden wij het ook in ons jaarverslag.

Hoe ervaren jullie het toezicht van CBF?
We ervaren dat het toezicht steeds inhoudelijker en strategischer wordt ingestoken. Dat juichen wij toe, want hierdoor krijgen wij de kans ons verder te ontwikkelen.