Skip to main content
Close Menu

Transparant

We zien steeds vaker dat particulieren via Facebook of via andere socialemediakanalen fondsen werven. Achter zoín particulier initiatief zit meestal geen stichting of andere rechtspersoon. Dat betekent dat fondsen op persoonlijke titel worden gevraagd en op een persoonlijke rekening worden gestort.

Ook zie je de laatste tijd allerlei andere initiatieven ontstaan om geld te werven voor goede doelen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld crowdfunding via whatsapp. Sinds 2016 wordt door gebruikers Whatsapp steeds meer gebruikt als kanaal om de contacten te vragen om te doneren. En daarnaast zijn er natuurlijk allerlei apps die het steeds eenvoudiger maken om te doneren. Goede innovaties die er uiteindelijk naar streven goede doelen in de wereld verder te helpen. Maar gebruik ook bij deze zaken niet alleen je hart maar ook je hoofd.

Wij adviseren hierbij als CBF: wees bewust waar je geld aan geeft. Bij particuliere initiatieven moet je weten waar het terechtkomt en kan je vragen om transparantie.

Ook als individu heb je het recht om te weten waar je geld naartoe gaat. Bij particuliere acties waar aan het brede publiek donaties worden gevraagd, is het raadzaam om te vragen naar hoe die fondsen besteed worden. Bij geld vragen hoort de verantwoordelijkheid ook transparant te zijn.