CBF blij met tegengaan ‘kluitjesvorming’ bij donateurswerving

15 augustus 2016

CBF blij met tegengaan ‘kluitjesvorming’ bij donateurswerving

Toezichthouder CBF is blij met het voornemen van de branchevereniging voor donateurswerving (DDDN) om wervers voor goededoelenorganisaties beter te spreiden. Veel consumenten ergeren zich aan de grote hoeveelheid wervers in bijvoorbeeld drukke winkelstraten, aldus DDDN. Het streven is daarom het aantal wervers tot maximaal drie per plek te beperken.

Alhoewel het CBF weinig formele klachten binnenkrijgen over ‘kluitjesvorming’ onder donateurswervers, is het begrijpelijk dat veel mensen er niet op zitten te wachten om iedere paar meter te worden aangesproken door een werver voor een goed doel. “Het collecteren voor goede doelen hebben we al meer dan vijftig jaar goed geregeld. Voor het werven van donateurs bestaan nauwelijks spelregels; het is een grijs gebied”, aldus directeur Roline de Wilde voor het CBF, “Het is goed dat DDDN nu zelf het initiatief neemt om daar verandering in te brengen.”

Collecterooster

Ieder jaar stelt het CBF een landelijk collecterooster vast, zodat iedereen precies weet in welke week een goededoelenorganisatie met de collectebus langskomt. Gemeenten kunnen ook een lokale collectevergunning afgeven aan andere organisaties, ook voor maximaal een week en in de ‘vrije periode’ binnen het rooster. Dat voorkomt filevorming aan de deur. Voor het werven van donateurs in de openbare ruimte zou een soortgelijke afspraak kunnen ontstaan. Hierover gaat het CBF samen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten, de goededoelensector en partijen als DDDN in gesprek.  

Wij zijn geaccrediteerd door de Raad voor Accreditatie onder registratienummer C-130 & lid van het International Committee on Fundraising Organizations.