In de Spotlights: De Hollandsche Molen

Delen

De Hollandsche Molen is opgericht in het jaar 1923 en zet zich sinds het begin al in voor het voortbestaan, malend en draaiend houden van alle wind- en watermolens in Nederland. Dit doet de vereniging o.a. door actief te zijn voor iedereen die geïnteresseerd is in molens en voor de moleneigenaren. Op dit moment zijn er met behulp van De Hollandsche Molen honderden molens behouden en soms zelfs weer in beweging gezet. 

Nationale Molendag
Om het molenbehoud bij de samenleving onder de aandacht te brengen, organiseert De Hollandsche Molen jaarlijks de Nationale Molendag. Deze wordt elk jaar in het tweede weekend van mei gehouden. Tijdens de Nationale Molendag zijn honderden molens geopend voor het publiek en worden er bij de meeste molens zelfs extra activiteiten georganiseerd. Met meer dan 100.000 bezoekers, is het voor de vereniging ieder jaar weer een mooi moment om naar uit te kijken. 

De Hollandsche Molen en het Gilde van Vrijwillige Molenaars hebben besloten om de Nationale Molendag die op 9 en 10 mei van dit jaar zou plaatsvinden, niet door te laten gaan. Hier is voor gekozen vanwege de overheidsmaatregelen in verband met het coronavirus. “Helaas hebben we moeten adviseren de molens voor het publiek te sluiten en moeten we wachten totdat de maatregelen weer worden versoepeld. Dan hopen we iedereen weer te ontvangen,” zegt Nicole Bakker, directeur van De Hollandsche Molen

Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs
Naast dit jaarlijkse evenement heeft De Hollandsche Molen vorig jaar een extra uitzonderlijk moment gehad. De Hollandsche Molen kreeg namelijk de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs toegekend. Deze werd uitgereikt door koningin Maxima, in het bijzijn van een groot deel van de vrijwilligers uit het molenveld.
   
De Erkenning
Aan De Hollandsche Molen kan gerust gegeven worden. Sinds 1 januari 2007 is de vereniging namelijk het bezit van de Erkenning.
   
De Erkenning (toen nog CBF-Keur), werd destijds door De Hollandsche Molen aangevraagd om de interne organisatie te helpen verbeteren en om het vertrouwen van de donateur te versterken. Heel lang heeft de vereniging niet hoeven nadenken over het aanvragen van de Erkenning. Zo gaf Nicole Bakker het volgende aan: “Voor De Hollandsche Molen was de meerwaarde direct duidelijk.” 

Terugkijkend op het traject van de aanvraag, was het voor de vereniging zeker de moeite waard om de aanvraag in te dienen. “Het was weliswaar een forse (tijds)investering maar het werpt zijn vruchten af! Het heeft de interne organisatie verbeterd, AO-processen zijn beter en we worden als organisatie gestimuleerd na te denken over ons beleid,” legt Nicole Bakker uit.