Nieuws

Het CBF heeft een nieuwe uitstraling!

Vanaf 1 februari voert het CBF een nieuwe stijl. Ontwikkelingen in de goededoelensector, de Toekomstvisie Erkenningsregeling, interne gesprekken en gesprekken met diverse stakeholders hebben allemaal bijgedragen aan de herpositionering van het CBF. Er kwam naar voren dat de officiële naam: Centraal Bureau Fondsenwerving  niet meer de lading dekt van het werk van CBF.

Het CBF wil als toegankelijke toezichthouder het vertrouwen in het werk van Erkende organisaties bevestigen en vergroten. Naast toetsing en toezicht zijn we er ook om informatie te verzamelen, data te delen en te reflecteren op ontwikkelingen. Daar hoort bij een grotere bekendheid en een bredere en sterkere positionering van de CBF-Erkenning. Het eerste zichtbare resultaat is een compleet nieuwe uitstraling met een herkenbaar logo voor het CBF en de Erkenning. Deze stijl is ontwikkeld door reclamebureau Living the Brand.

De naam CBF blijft maar de omschrijving Centraal Bureau Fondsenwerving wordt geschrapt. Er is gekozen voor de toevoeging ‘Toezicht op goeddoen”.

‘Door fondsenwerving niet meer in onze naam te dragen en als onderschrift te kiezen voor “Toezicht op goeddoen”, verschuiven we de focus van de instroom van geld naar wat er met het geld wordt gedaan. Dat sluit aan bij de maatschappelijke ontwikkeling om meer nadruk op impact te leggen. Zo maken we bovendien mogelijk dat ons werkterrein zich kan verbreden. In ons logo vind je onze taken terug. Het oog staat voor toezicht en inzicht en je kunt ook een check-teken ontdekken als symbool voor “het is goed bevonden”’, aldus Harmienke Kloeze, directeur van het CBF.

Om de bekendheid en het vertrouwen in goeddoen een impuls te geven, start het CBF op 7 februari met de campagne “Achter elk Erkend Goed Doel staat CBF”. Een landelijke campagne die op de NPO-tv-zenders en online-mediakanalen te zien is. In de tv-commercials komt het CBF nieuwe beeldmerk letterlijk tot leven, te midden van beelden uit goededoelensectoren. Alle Erkende Goede Doelen ontvangen op 27 januari een toolkit met het nieuwe Erkenningslogo en communicatiematerialen om aan te kunnen haken bij de commercial.