Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een overzicht van veelgestelde vragen over het CBF en goede doelen. Staat jouw vraag hier niet bij? Neem dan contact met ons op via 020 – 417 00 03 of via het meldingsformulier.

Vragen over het CBF

Is het CBF een overheidsinstelling?

Nee, het CBF is geen overheidsinstelling. In Nederland is het toezicht op de goede doelen niet geregeld vanuit de overheid, maar door de goededoelensector zelf. Het CBF is aangewezen als onafhankelijke toezichthouder. Het CBF is een stichting.

Hoe wordt het CBF gefinancierd?

Ongeveer twee derde van onze inkomsten bestaat uit bijdragen van Erkende Goede Doelen. Dit geld gebruiken we vooral voor de toetsingen. Ook steken we geld in de organisatie voor sectorbrede activiteiten, waardoor goede doelen van elkaar kunnen leren en zich verder kunnen professionaliseren.

Daarnaast komt een deel van het budget van het ministerie van Justitie en Veiligheid, van gemeentes en uit overige inkomsten. De exacte cijfers zijn terug te vinden in ons jaarverslag.

Wie bepaalt de kwaliteitseisen waaraan Erkende Goede Doelen moeten voldoen?

De kwaliteitseisen worden niet vastgesteld door het CBF, maar door de onafhankelijke Commissie Normstelling. Deze commissie bestaat uit een voorzitter en zes leden:

  • Twee personen benoemd op basis van hun deskundigheid op een relevant onderwerp.
  • Twee personen benoemd als vertegenwoordiger van consumentenbelangen.
  • Twee personen op voordracht van de brancheorganisaties.

Het CBF toetst of Erkende Goede Doelen aan deze eisen voldoen. Kijk voor meer informatie op de website van de Commissie Normstelling

Houdt het CBF toezicht op alle goede doelen in Nederland?

Het CBF houdt actief toezicht op Erkende Goede Doelen door ze jaarlijks te checken en door ze eens in de drie jaar te toetsen op strenge kwaliteitseisen.
Met het reactief toezicht op Erkende organisaties draagt het CBF bij aan het voorkomen, opsporen en corrigeren van misstanden in de goededoelensector. Dit doen we op basis van concrete meldingen of klachten.

Bij niet-erkende organisaties registreren wij klachten en meldingen. Alle klachten over niet-erkende goede doelen worden geregistreerd om analyses te maken over de aard van klachten. Daarnaast kan het CBF bij veelvuldig inhoudelijk dezelfde klachten een waarschuwing plaatsen op zijn website of de klachten doorsturen naar het Openbaar Ministerie.

Vragen van het publiek

Kan ik bij het CBF een donatie stopzetten of adreswijziging doorgeven?

Nee, hiervoor moet je rechtstreeks contact opnemen met het goede doel. Het CBF houdt geen bestanden bij van leden of donateurs.

Hoe weet ik of een goed doel Erkend is?

Je kunt dit checken in ons Register goede doelen. Daarnaast zijn ze te herkennen aan het ‘Erkend Goed Doel’-logo.

Wat zegt het als een goed doel niet-erkend is?

Als een goed doel niet-erkend is, zijn er drie mogelijkheden:

  • Het goede doel heeft geen Erkenning aangevraagd. Het CBF heeft deze organisatie dan niet gecontroleerd. Bij niet-erkende goede doelen kun je zelf uitzoeken of een donatie goed wordt besteed.
  • Het goede doel heeft wel een Erkenning aangevraagd, maar deze is geweigerd of ingetrokken. Ze staan dan in het Register goede doelen met de status ‘Getoetst en niet erkend’ (drie jaar lang) of 'Erkenning ingetrokken' (drie jaar lang).
  • Het goede doel heeft de Erkenning aangevraagd, maar deze is nog in behandeling. In het Register goede doelen staan deze organisaties vermeld met de status ‘Erkenning aangevraagd’.
Wat kan ik doen bij twijfel over een goed doel, collecte, donateurwerver of verkoper?

Bij vragen, opmerkingen of klachten kun je een melding doen bij het CBF. Wij beantwoorden je vraag en behandelen je melding. Maar check eerst onze tips over deze onderwerpen.

Wat is het verschil tussen de Erkenning en een ANBI-status?

Een ANBI-status en een Erkenning zijn twee verschillende dingen. De Erkenning is dé standaard voor kwaliteit en transparantie, een ANBI-status geeft toegang tot fiscale voordelen.

Een ANBI is een algemeen nut beogende instelling. Giften aan deze instellingen zijn onder voorwaarden fiscaal aftrekbaar. De Belastingdienst bepaalt welke organisaties een ANBI-status krijgen op basis van fiscale criteria. Deze zijn inhoudelijk veel minder vergaand dan de strenge kwaliteitscriteria waarop het CBF controleert.

Om het voor fondswervende instellingen makkelijker te maken, is er 29 juni 2018 een convenant gesloten tussen de Belastingdienst en de goededoelensector. De kwaliteitseisen van de Erkenningsregeling zijn materieel gelijkwaardig gemaakt aan de wettelijke ANBI-eisen. Dit betekent dat als een goed doel voldoet aan de kwaliteitseisen van de Erkenning, er ook aan de ANBI-eisen wordt voldaan. Zo wordt samenwerking in het aanvraagproces mogelijk. Goede doelen die (nog) geen Erkenning en ANBI-status hebben kunnen beide vanaf begin 2019 tegelijkertijd aanvragen via het CBF. Bovendien draagt de samenwerking bij aan meer duidelijkheid over de relatie tussen de Erkenning en de ANBI-status.

Benieuwd welke goede doelen Erkend zijn? Check het Register goede doelen.

Zeggen de kwaliteitseisen ook iets over de salarissen van bestuur en directie?

Ja. Voor bestuurders van Erkende Goede Doelen geldt een maximale vergoeding. Deze bedragen zijn door de overheid vastgesteld in het Besluit vergoedingen adviescolleges en commissies. Grotere goede doelen (in categorieën C en D) moeten daarnaast de Regeling Beloning Directeuren van Goede Doelen naleven van brancheorganisatie Goede Doelen Nederland.

Op deze pagina leest u meer over de directiesalarissen. 

 

Wat zijn de regels rond collecteren, donateurwerving en verkoop aan de deur?

Collecteren en verkoop aan de deur

Voor collectes en verkoop aan de deur is in principe een gemeentelijke vergunning nodig. Een deel van de gemeentes heeft echter geen vergunningsplicht opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Collecteren in besloten kring mag zonder vergunning. Een evenement waarvoor je een kaartje moet kopen, is bijvoorbeeld een besloten evenement. Een vergunning is daarentegen wel nodig voor een collecte op een evenement dat openbaar en dus voor iedereen toegankelijk is.

Voor de verkoop van goederen aan de deur voor het goede doel, zoals kaarten, kalenders en stroopwafels, is ook een collectevergunning nodig. Het komt vaak voor dat er geen vergunning is aangevraagd. De mooiste smoes om geen vergunning te hebben, is een beroep op artikel 7 van de Grondwet. Daarin wordt de vrijheid van meningsuiting gewaarborgd. Dus wanneer je een pakkend citaat op een ansichtkaart zet, zou je gebruikmaken van een grondrecht en hoef je geen vergunning te hebben. Dat is onzin.

Ons advies is om geen goederen aan de deur te kopen.

Wij raden donateurs aan om te checken of een vergunning verplicht is in hun gemeente. Je kunt de collectant of verkoper altijd om een kopie vragen van de vergunning. Lees ook onze andere tips om gerust te kunnen doneren.

Heb je vragen? Neem dan contact met ons op, zodat we je direct kunnen helpen of kunnen doorverwijzen naar de juiste instantie.

Donateurwerving

Vrijwel alle grotere goede doelen werven donateurs op straat en huis-aan-huis. Dit gebeurt meestal met jonge mensen die hiervoor speciaal zijn opgeleid en het als bijbaan doen. Op dit moment verschilt het beleid voor donateurwerving per gemeente. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft in augustus 2018 in samenspraak met het CBF, de brancheorganisatie DDDN en de Stichting Collecteplan een nieuwe tekst voor de APV gemaakt waarin de regels duidelijk en overzichtelijk zijn beschreven. Elke gemeente beslist zelf of de tekst wordt opgenomen in de eigen APV. Maar omdat iedereen gebaat is bij een gelijkmatige spreiding van donateurwerving, hebben de meeste goede doelen hierover afspraken gemaakt met de wervingsbureaus. 

Ongeveer 95 procent van alle bureaus en goede doelen houdt zich aan deze afspraken. Zo krijgen bewoners maar een paar keer per jaar een donateurswerver aan de deur. 

Verder publiceren we een rooster voor donateurwerving waarin alleen Erkende Goede Doelen staan. Je kunt het wervingsrooster hier raadplegen.

Vragen van goede doelen

Waar vind ik meer informatie over de Erkenning en aanvraagprocedure?

Op deze pagina’s over de Erkenning vind je veel informatie over de kwaliteitseisen, de toetsingen en de tarieven. Voor meer informatie of persoonlijk contact kun je ook bellen met onze Helpdesk Erkenning.

Ik kan niet inloggen op Mijn CBF. Waar kan ik terecht?

Voor al je vragen over Mijn CBF kun je contact opnemen met de Helpdesk Erkenning.

Waar vind ik het Erkenningsreglement en de normen?

Je vindt het Reglement en Bijlagen CBF-Erkenning Goededoelenorganisaties hier. De normen staan in een bijlage van het reglement.

Waar vind ik het ‘Erkend Goed Doel’-logo?

Het logo vind je in Mijn CBF en in de communicatietoolkit op geefgerust.nl/toolkit. Deze is alleen toegankelijk voor Erkende Goede Doelen.

Vragen van gemeentes

Waar vind ik meer informatie over goede doelen?

In ons register staat informatie over alle Erkende Goede Doelen. Elke organisatie heeft het CBF-Erkenningspaspoort waar je in een oogopslag ziet wat ze willen oplossen, waar ze trots op zijn en waar ze het geld aan uitgeven. Vind je niet wat je zoekt? Neem dan contact op met onze Helpdesk voor gemeentes.

 

Waarom betalen gemeentes een bijdrage aan het CBF?

Bijna alle gemeentes zijn aangesloten bij het CBF. Hun (vrijwillige) bijdrages gebruiken we voor de volgende diensten:

  • Het jaarlijks vaststellen en verspreiden van het landelijk collecterooster.
  • De registratie van de collectegegevens per gemeente.
  • Het signaleren van misstanden en het uitbrengen van een nieuwsbrief voor gemeentes.
  • Het beoordelen van fondsenwervende instellingen en het toekennen van de Erkenning. Hierdoor kunnen inwoners gerust geven aan een Erkend Goed Doel. Veel gemeentes hebben de Erkenning dan ook als voorwaarde gesteld voor het verlenen van een inzamelingsvergunning.

Wij zijn geaccrediteerd door de Raad voor Accreditatie onder registratienummer C-130 & lid van het International Committee on Fundraising Organizations.